Hoe organiseer je een babyshower?

Babyshower

Een babyshower wordt vaak georganiseerd voor een goede vriendin. Het belangrijkste is dat de initiatiefnemer iemand is die dichtbij de zwangere staat. De moeder, schoonzus, tante, nicht of meerdere vriendinnen: alles is mogelijk. Wie zich geroepen voelt mag deze leuke taak op zich nemen. Kleine note –> vergis je niet in het vele werk 🙂
Tip 1: zorg dat je een partner in crime hebt die je helpt , betrek de partner erbij om te zorgen dat de datum ook echt vrij gehouden wordt (met een smoesje)

Wie worden er uitgenodigd?
Bepaal samen met de partner, wie er worden uitgenodigd. Is er al een vrijgezellenfeest geweest? Dan is het makkelijk, dan ligt er al een lijstje die je alleen nog maar hoeft te controleren en eventueel aan te vullen met de (schoon)moeder / schoonzussen van de zwangere in kwestie. Ligt er nog geen lijstje dan is het handig om hier heel goed over na te denken, en iedereen die uitgenodigd wordt mee te laten denken of er niemand over het hoofd wordt gezien.
Tip 2: Maak een groepsapp aan. Hier voeg je alle genodigden aan toe en je vertelt het plan, een babyshower voor de mama in spé op de datum die je dus al hebt bepaald. Je vertelt dat verdere info nog volgt, maar dat je wel alvast wilt weten wie er wel en niet kunnen. Als je een datum aangeeft dat doet iedereen zijn best om te komen, gebruik je datumprikker dan heeft iedereen een andere voorkeur en wordt het een eindeloos geschuif. Check samen met de partner een geschikte datum tussen de 28 en 34 weken zwangerschap, check eventueel de beschikbaarheid van de locatie en hoppa de datum ligt vast 🙂

Wie betaald dit allemaal?
Het is gebruikelijk om de kosten onder de gasten te verdelen. Soms kiest de toekomstige oma of de partner van de zwangere vrouw ervoor de kosten te betalen. Uiteraard betaalt de mom-to-be zelf niet. Bepaal van te voren in overleg een budget, en wat daar onder valt (in of exclusief cadeau) en stuur iedereen in de groepsapp alvast een tikkie. Hou er rekening mee dat naast de cadeau’s ook kosten kunnen zijn voor versiering, huur van de locatie, hapjes en drankjes.

Babyshower activiteiten

Bedenk goed voor wie je de babyshower organiseert, is ze creatief? houdt ze van spelletjes of doe je haar veel meer plezier met een High Tea of een heerlijk ontspannen beautydag. Kies je voor creatief of spelletjes raadpleeg het internet, dit staat er vol mee. Een paar ideetjes:

  • Rompertjes versieren
  • Raad de babyfoto
  • BabyQuiz , raden van naam en geboortedatum enz. Er zijn kant en klare invulkaarten voor te verkrijgen of je maakt ze zelf en bundel het tot een leuk bewaarboek
  • Mocktailworkshop

Het aller belangrijkst is dat het een gezellige middag is en dat het niet te lang duurt aangezien 10-15 lachende en kletsende vrouwen best intens kan zijn voor de mommy to be.

Babyshower cadeaus

Overleg of je een gezamenlijk cadeau wilt geven of dat iedereen zelf een cadeautje meeneemt. Soms is het leuker om samen één groot cadeau te geven waarvan je weet dat ze het heel graag wil hebben maar eigenlijk net te duur vindt. Niet iedere zwangere vrouw zit te wachten op een luiertaart. Bij een tweede of derde (of vierde of vijfde…) kind is een gezamenlijke cadeaubon ook erg leuk om te geven. Er kan dan op een later moment iets gekocht worden aangezien er al zoveel aanwezig is.

Een optie is alle gasten te vragen om zelf een cadeau mee te nemen en deze op een cadeautafel leggen. Enkele voorbeelden van leuke babyshowercadeaus:

  • Een gastenboek waar iedereen een wens voor de moeder en baby in kan schrijven, met genoeg ruimte voor foto’s. Leuk voor nu én voor later.
  • Cadeaubon voor een Newborn shoot
  • Een verwenpakket met een lekkere scrub en bodylotion
  • Praktische cadeaus, zoals luiers, slabbetjes en babykleding in verschillende maten
  • Een mooi wieg- of ledikant deken.
  • Praktische spullen voor de babyuitzet. Vraag gerust aan de partner wat nog hoog op het verlanglijstje staat.

Vier je het bij de aanstaande moeder thuis, zorg er dan voor dat alles weer schoon en netjes is voordat iedereen weggaat. Het laatste wat je wil is dat de mommy to be na een gezellige middag nog alles moet opruimen en schoon maken.

Tip 3 Vergeet niet om leuke foto’s en filmpjes te maken van deze babyshower zodat erna ook nog genoten kan worden en gedeeld kan worden met de partner.

Sylvia